HTML

Miszne

Ide írom majd, milyen benyomások érnek, milyen újdonságokat olvastam kedvenceimről.

Friss topikok

Linkblog

Manysi szövegek: A keresztelés éneke

2008.03.02. 17:43 | ManysiDiánaMiszne | Szólj hozzá!

A keresztelés éneke


Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

A keresztelés éneke

Sok tájú föld táján,

Hallom én, férfi:

Négyszögletű szögletes keresztet

Kezdtek el dicsérni.

Sok tájú föld táján,

Hol, hol nem, ki tudja?

Négyszögletű szögletes keresztet

Aggatnak nyakukba.

Férfi-apám ácsolta

Egyszobás, gerendás házban

Üldögélek – hát hirtelen zaj támad:

Hatalmas hangú hangos mennydörgés

Rázza a házat.

Hagyom a házat, futok kifelé,

Neki a téres falu terének,

Megállok, amint oda kiérek.

Felséges Numi-Tórem atyámhoz

Az égre felnézek,

Fekete-ribiszke-fényes két szemem

Hiába forgatom, meresztgetem:

Egy koncér-hal-szemnyi felhő nem nagy,

Nem látok annyit se fenn.

Alvégi folyó végébe, odanézek:

Hát jeles hajó jelentkezik onnan,

Orra mint tyúk csőre,

Vasbelű puska robog belőle,

Vasbelű ágyú durrog belőle.

Fekete-Föld anyánk csak úgy reng belé.

Én meg rohanok megint befelé

Fekete vasú nyilas tegzemet

Tíz ujjú ujjas kezembe kapom,

Felkerekedett had élére

Állok én, férfi,

Alvégi folyó végébe

Velem tart, ki férfi.

Vashegyű nyilak mint a jégverés

Kopognak a hajóra:

Hát látom, hogy megfordul lassan

A jeles hajó orra.

 

Rozzant házikóm hogy leromlott,

Vásott vén viskóm hogy leomlott,

Kétszobás házat, gerendásat, tágat

Rakok én, férfi.

Kétszobás, gerendás házam nyílásán

Kémlelek én ki.

Nagyhirtelen – honnan, honnan nem?-

Hatalmas hangú hangos dörgés támad,

Orosz vászonból varrt egy-szál ingben

Megint kifutok, hagyom a házat.

Hát egy sereg vasbelű ágyút

Durrogtatnak ottan,

Hát egy sereg vasbelű puska

Tüzes torka pukkan.

Erőtlenül esem a földre,

Megfog két vágott farú kozák,

Úgy visznek onnan mint egy nyáron-kelt,

Még pihe-szárnyú kis makk-rucát.

Leraknak egy helyt – hol vagyok: nézem:

Hát a kurafi püspököt magát

Hozzák, ím, elébem.

Mit jó apámra sohase raktak,

Énrám, férfira, láb-béklyót raknak.

Kasfarba dobnak mint egy kutyát,

Így visznek vágtatva hét falun át.

Sokáig vittek vagy nem sokáig,

Én nem is sejtem.

Apámról maradott hét erszény egyikét

Ruhámba rejtem.

Hajnalcsillag-fényes Tobolszkba

Visznek engem, férfit,

De ott egy tetves, rothadt odúba,

Amilyent apám se látott soha,

Dobnak engem, férfit.

Telő holdbeli kerek héten át

Táplálom a nyüzsgő tetvek hadát.

Apámról maradott egyetlen erszényem

Kiürül lassan.

Hát selyemgombos hatalmas úr jön be,

No mi lesz mostan?

Mint nyelve-oldott nyelves madárka,

Dalolgat nekem, férfinak.

Kincsem elfogyott, nem adnak ételt,

Testemen hízik a tetű-had.

A hatalmas úr beszél hozzám,

Hallgatom én, férfi,

Kezd ennivalót, pénzt meg ruhát,

Mindent ígérni.

Hozzák a kabátot, selyemgombok rajta,

Akkorák mint egy-egy cipó,

Színarany keresztet akaszt a nyakamba,

Fénye mint a napfény vakító.

Elenged most már a fényes férfi,

Indulok innét haza –

Mit apám áldozott Felső-Ég-Atyámnak:

Csikó-zsírral tele bőséges tálat

Nem áldozok már többé soha.

 

A kondai vogul (mansi) fejedelem pravoszláv hitre térítésének története a XVIII. század elején csendült fel először a meggyötört és megalázott nemzetségfő ajkán, de százötven évvel később is énekelték még a vogulok.

 

 

v

A bejegyzés trackback címe:

https://manysik.blog.hu/api/trackback/id/tr67362211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása