HTML

Miszne

Ide írom majd, milyen benyomások érnek, milyen újdonságokat olvastam kedvenceimről.

Friss topikok

Linkblog

Manysi szövegek: Magára maradt férfi éneke

2008.03.02. 18:21 | ManysiDiánaMiszne | Szólj hozzá!

Magára maradt férfi éneke

Magamat s három öcsémet,

Magammal  négy testvéröcsémet

Növeltem férfivá, férfi.

Apámnak három fiával,

Apámnak négy szép fiával

Cseperedtem s lettem férfi.

Én növeltem őket – legyen

Karjuk izma duzzadó.

Lábon lépdelő vadnak

Szívét célozza nyiluk.

Szárnyon szálló madárnak

Szívét célozza nyiluk.

Éltünk együtt, éltünk hosszan,

Ám öcséim hirtelen

Verítékben vergődnek,

Párnájuk a puszta föld,

Szívja verítékük vizét

Ágyuk, a puszta föld.

Vonszolják, mint sárga selymet,

Vonszolják lelküket,

Mintha sárga-vörös selymet,

Úgy vonszolják lelküket.

Vékony élű fejszét fogtam,

Azzal őket elhantoltam

Fekete föld két közébe,

Fekete föld két közébe.

Két kezemmel, tíz ujjammal

Állítottam sírkerítést,

Vasból valót, rés nélkülit,

Amögé temettem őket.

És azután tovább éltem.

Sokat éltem, vagy keveset.

Láttam, hogy a lábaskamra,

Nagybátyám éléskamrája

Fogyton-fogyott.

Láttam: tűlevelű fám

Eső híján nem hajt lombot.

Ágas fácskám szellő híján

Miképp bontana virágot?

 

Vastag csizmás orosz ember

Kilincséhez kezem vezet,

Ajtajához éhem vezet,

Koldus kezem hozzá vezet.

Ember-eldobta rossz csizmát

Húzok lábamra én, férfi.

Ember eldobta kapcarongyot

Csavarok lábamra én, férfi.

Kemény fekhely, nehéz álom:

Dudoros őrlőnyél felett

Amikor elalszom éjjel,

Dudoros fejszenyél felett

Alszom éjjel.

Midőn reggel felébredek,

Fatuskóval fenyítenek,

Száraz bottal ébresztenek,

Nedves botnak ütésére

Ébredek.

Gondolatom

Rénvadászó földfokomon

Gondolatom

Rénvadászó vízfokomon.

Puszta mellen odakúszom,

Puszta térden odakúszom.

Jöttem én sokáig, gyorsan

Jöttem apám földfokára,

Nagyapámnak vízfokára.

 

Ám amire odaértem,

Fa nőtte be, fű nőtte be.

Tavasznapon vendégsereg

Felfelé evez ladikon,

Lefelé lebeg ladikon,

Apám lakta földfok felé,

Nagyapám lakta vízfok felé.

És jeges evezővéggel,

Vizes tolórúd végével

Holt házunkat mutogatják,

Tar tanyánkat mutogatják.

 

Hanem várost alapítok,

Én még falut építek,

Deres erdő hét közébe

Elmegyek.

Lábon álló éléskamrát,

Oszlopon álló éléskamrát

Építek sokat és nagyot.

Nagybátyámnak házanépe

Jávorbőrből készült szíjjal

Húzza majd a teli szánt,

Vonja a vadnak húsát.

Ladikon ha vendégsereg

Evez arra felfelé,

Lebeg arra lefelé,

Adok nékik éjjel hálást,

Nappal szállást.

Ha utas jő, sovány róka,

Jegét róla leolvasztom,

Ha utas jő, sovány farkas,

Zúzmaráját megolvasztom.

 

Dalos György fordítása

 

A bejegyzés trackback címe:

https://manysik.blog.hu/api/trackback/id/tr39362282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása